Ako správne vybrať fotoaparát

Každý mal určite aspoň raz za život v ruke fotoaparát. Či už sa jednalo o malý kompakt či digitálnu zrkadlovku. Vždy však išlo o rovnaký zámer, a to vytvoriť čo najzaujímavejšie snímky. Niektorí z nás fotia pre radosť, iní sú v tejto oblastnej profesionálov, ktorí môžu mať fotografovanie aj ako obživu. Najdôležitejším, úplne prvým krokom je, vybrať si správny prístroj, ktorý bude slúžiť podľa našich predstáv. Ako sa ale vyznať v ohromnej ponuke prístrojov a vybrať ten správny?

Pri výbere fotoaparátu vstupuje do hry niekoľko faktorov. Môžu nimi byť napríklad účel použitia, veľkosť prístroja alebo kvalita. Medzi tie najdôležitejšie však patrí bezpochyby cena. Tá je pre väčšinu z nás rozhodujúci.

Na začiatok si uvedieme dve hlavné kategórie. Jedná sa o kompaktné fotoaparáty a digitálne zrkadlovky. Slangovo možno prvú skupinu nazvať aj ako "mydlové škatuľky", hlavne kvôli ich tvaru a malých rozmerov.
Kompaktné čiže digitálne fotoaparáty sa ďalej môžu deliť napríklad na prístroje s pevnými alebo vymeniteľnými objektívmi. Každý si iste pod pojmom "kompakt" predstaví malý, nenápadný a jednoduchý foťáčik s jedným pevným objektívom. Vždy tomu ale tak byť nemusí. Existuje aj kategória, kde objektívy možné meniť. Hovorí sa im "kompakty s vymeniteľnými objektívmi". Jedným zo známych výrobcov je napríklad Nikon, Panasonic alebo Sony. V tomto prípade sa pri kúpe ponúka možnosť vybrať objektív podľa Vašej potreby.

Z počiatku sa zameriame na fotoaparáty s pevným objektívom, kde pri výbere hľadíme hlavne na cenu a účel pre ktorý ho kupujeme. Ak máme v úmysle fotiť rodinné akcie, narodeniny alebo Vianoce, po tej snímky vyvolať a založiť do rodinného albumu na vlastné účely, iste nám bude stačiť menšie prístroj s jednoduchým nastavením, väčšinou automatickým. Musíme však počítať s nízkou kvalitou fotografií. Požadujeme Ak optimálnu cenu, ale lepšiu kvalitu, budeme musieť siahnuť po niečom lepšom. Tu je dobré pozerať sa na niekoľko parametrov. Prvým z nich je rozlíšenie. Ďalej rozlíšenie fotografií a veľkosť snímača. Tieto hodnoty sú dôležité hlavne pre kvalitu snímok, pretože čím väčšie rozlíšenie, tým aj kvalitnejší výstup. Tieto prístroje o niečo vyššej kategórie nám tiež umožňujú voľbu režimov. Napríklad aj plne manuálny mód, kde si sami každú hodnotu môžeme nastaviť a máme tak všetko pod kontrolou. Avšak nevýhodou týchto prístrojov je ich malá veľkosť snímača. Tá je bežne 6,17x4,55mm, čo vedie ku zhoršenej kvalite. Ceny takýchto prístrojov sa pohybujú okolo 5 000 - 10 000 Sk.

Ďalším variantom je poobzerať sa po kompaktu s vymeniteľným objektívom. Tento variant je trochu cenovo trošku inde, hlavne pre Ty, ktorí požadujú menšie rozmery, ale výbornú kvalitu. Fotoaparát takejto triedy môžete kúpiť najčastejšie od 10 000 do 15 000 Sk. Tu je však nutné vedieť, že vo väčšine prípadov sa predáva telo prístroja a objektív úplne zvlášť. Hľadíte Ak aj na trochu nižšiu cenu, môžete sa pozrieť na výrobcu Nikon či Sony. Jedná sa o modely Nikon 1 a Sony Alpha 5000. Tu je obstarávacia cena do 10 000Kč aj s objektívom.

Posledným variantom, ktorá sa ponúka, je digitálna zrkadlovka. Fotoprístroj obsahujúce zrkadlo v tele prístroja. Teraz je nutnosťou počítať s väčšími rozmermi, ale za to s naozaj kvalitnými výstupmi. Zrkadlovku možné zaobstarať len s vymeniteľným objektívom a ceny dosahujú už poriadku desiatok tisíc korún, preto, keď sa rozhodnete zabrúsiť do tejto triedy fotoaparátov, je nutné počítať s trochu vyššími nákladmi než u predchádzajúcich variantov. Poprednými výrobcami sú Nikon a Canon. Ďalej potom Sony alebo Pentax. Tu sa ceny odvíja od typu a kategórie. Digitálne zrkadlovky možno rozdeliť napríklad podľa typu snímača na prístroje APS-C a FX (tzv. Full frame) alebo na základnej, poloprofesionálne a profesionálne. Do prvej kategórie patria v mnohých väčšine základnej a poloprofesionálne zrkadlovky.

Obsahujú formát snímače typu APS-C s rozmermi 23,5 x 15,6 mm. Tu sa hľadí na mnoho parametrov, ako je rýchlosť, odolnosť, kvalita alebo napríklad ovládateľnosť či počet ostriacich bodov. Dôležité je vedieť, že prístroje s týmto typom snímača sa správajú trošku inak, vzhľadom k ohniskovej vzdialenosti. Vzdialenosť je treba prepočítať. Napríklad pri fotografovaní na 50mm ohniskovej vzdialenosti, musíme túto hodnotu vynásobiť číslom (tzv. Crop faktor) 1,5 (u výrobcu Nikon) a 1,6 (výrobca Canon). Výsledné číslo je vzdialenosť na ktorú naozaj fotografujeme. Tento prepočet je potrebný vykonávať u všetkých prístrojov s rozmermi snímača menšími než je kinofilm, čiže full frame (35,9x24 mm). Medzi zástupcami tejto rady sú najznámejšie Nikon a Canon. Napríklad Nikon D5500, D7100, D7200 alebo Canon EOS 70D či EOS 100D. Ceny sa tu pohybujú u základných 8 000 - 17 000 Sk a u poloprofesionálnych prístrojov 18 000 - 30 000 Sk.
Najvýkonnejší, ale najdrahšie sú tzv. Kinofilmovej digitálne zrkadlovky. To sú prístroje s veľkosťou snímača 35,9x24 mm. Sú určené pre Tie najnáročnejších užívateľov čo požadujú skvelú kvalitu snímok, vynikajúcu rýchlosť a nepozerajú príliš na cenu. Najlacnejšie full frame od Nikonu môžete kúpiť okolo 35 000 Sk (model D610) a to iba telo bez objektívu. Nie je tu nutné brať do úvahy žiadny crop faktor. Avšak fotoprístroja tejto najvyššej triedy sú naozaj kvalitné a veľmi odolné, určené predovšetkým pre fotografov, ktorí sa touto činnosťou dlhodobo živý.
Vyznať sa v obrovskej ponuke fotoaparátov je niekedy ťažké. Dôležité je si najprv rozmyslieť ako často a čo budete fotografovať. Ak chcete zariadenie pre zachytenie rodiny, známych a kamarátov len pre vlastné účely alebo zábery založiť do rodinného albumu, siahnite po lacnejšom alebo stredne drahším kompaktu. Láka vás sa o fotografovanie dozvedieť viac a vyskúšať ho v praxi, ale nechcete so sebou nosiť objemné zariadenie, mrknite na lepšie kompaktné prístroje, napríklad aj s vymeniteľnými objektívmi. Pre Tých, ktorí chcú intenzívne fotografovať či majú v úmysle sa raz týmto odborom zaoberať oveľa viac, odporúčame digitálnu zrkadlovku, ktorá ponúka naozaj skvelé výsledky a niekedy aj príjemne nízke ceny.

Autor: Michal Vitvera/Lucie Kloučková