Ako správne zachytiť idúci vlak

Fotografovanie nie je len o krajinách, portrétoch alebo rôznych akciách. Sú to viacmenej špecifické odbory, na ktoré by som sa chcel zamerať. Každý fotograf má svoje zameranie. Jedným z významných odborov je železničná tematika. Pre vznik železničného zábere je najdôležitejšie svetlo a teda tzv. Nasvieti. Je tu však nepríjemný fakt, že na zachytenie máme len jeden pokus, preto je dôležité rozvrhnúť si správnu kompozíciu.

Aj keď sa to nezdá, jednou z veľmi podstatných úloh je tu správne plánovanie. Je potrebné vybrať zaujímavé miesto, bez nežiadúcich objektov, stromov či stĺpov, preto všeobecne platí zásada nefotografovať na železničných staniciach, ale na šírych tratiach. Ďalším veľmi nežiadúcim vplyvom môže byť počasie. Dokáže zmeniť náladu a vzhľad snímky napríklad aj z minúty na minútu a je nutné rýchlo vedieť meniť nastavenia fotoaparátu a kompozíciu.

Ak sa budeme zaoberať nastavením nášho prístroja pre vytvorenie krásneho záberu, budeme potrebovať nastavovať hodnoty čas, clona a ISO. Aby sme docielili ostrých zábere je najdôležitejšie čo najkratší čas, ktorého hodnoty závisí nielen hlavne na už spomínanom počasie, ale aj na rýchlosti vlaku.

Najideálnejšie variantom je krásny slnečný deň. V tento moment nám stačí nastaviť kratší čas, napríklad aj 1/500. Ak budeme u trate, kde sa prechádza vyššími rýchlosti (110km / h a vyššie), je nutné docieliť času ešte kratšieho, najlepšie okolo 1/1000. Clonu nechávame na hodnotách f6.3 až f10, a ISO na 200, čo je hodnota, pri ktorej je snímka kvalitná a bez tzv. Digitálneho šumu.

Na druhej strane máme úplný opak. Tým je zlé zatiahnutej počasie. V tomto prípade budeme potrebovať o niečo vyššia ISO. To nám zaistí síce stratu kvality snímky, ale aj svetlejšie expozíciu. Vlastníme Ak pokročilejšie zrkadlovku, máme vyhrané. Nemusíme sa báť hodnôt ISO 800 alebo dokonca 1000 alebo 1200. Horšie to budú mať majitelia lacnejších prístrojov, kde dochádza aj pri ISO 400 alebo 500 k viac viditeľnému šumu (ovšem nič extra prevratného). Ďalším trikom ako si pomôcť je znížiť clonu, okolo f4 a f5. Ako sme už naznačili, na tratiach kde vlaky jazdia rýchlosťami 100 alebo 120km / h potrebujeme minimálne čas 1/400, lepšie 1/500. Tým práve dosiahneme zvýšením ISO a znížením clony. Blesk v tomto prípade zásadne nepoužívame.

Sčítané podčiarknuté, zachytenie idúceho vlaku nie je nijako zvlášť náročnú disciplínou. Je ale nutné poznať základné fotografické zručnosti. Tými sú kompozície a hlavne expozície, kde je nutné vedieť nastavovať na našom prístroji čas, clonu a ISO. Za slnečného dňa nechávame ISO na hodnote 100 alebo 200, clonu f 6.3 až f9 a čas tak aby bola správna expozícia, teda niekde okolo 1/500. Vo dne oblačnom potom ISO zvýšime, clonu znížime, pre zachovanie kratšieho času. Nebojte sa teda fotografovať. Všetko záleží na vyskúšanie, čo je pre danú situáciu najvhodnejšie.

Každý rok je k videniu niekoľko krásnych akcií. Akcia sú väčšinou sprevádzané parnými lokomotívami a dieselovými rušňami prezývaným "hadom" alebo "Zamračené," spolu s historickými súpravami vagónov. V tomto prípade sú fotografi ako v raji. Nasvieti týchto historických súprav je pre nich nezabudnuteľný. Mnohí z nás si pri takejto akcii plánujú miesta, kvôli nasvieti a správne kompozíciu. Potom stačí už len nastaviť správny čas, clonu a ISO.