Ako vytvoriť správnu hĺbku ostrosti

Cieľ k lepším fotografiám iste každý z Vás videl fotografiu s rozostreným pozadím. Či už sa jednalo o snímok portrétu, makrofotografie alebo detailu. Vždy, alebo aspoň vo väčšine prípadov bolo pozadie práve rozostrené. Docielilo sa tak vypichnutie hlavného predmetu zo scény a záber bol o mnoho zaujímavejšie. A k čomu je to vlastne dobré a ako to docieliť? Hĺbka ostrosti je fotografický termín, ktorý používajú profesionálni fotografi vo svojej práci takmer denne. Nemusí sa však jednať len o profesionálov, ale tiež napríklad o amatérov a lajky, ktorí chcú vstúpiť do sveta fotografovania a niečo sa o ňom dozvedieť.

Skôr alebo neskôr sa k tejto problematike dostane každý, kto má chuť sa o tomto odbore dozvedieť viac. Hĺbka ostrosti sa používa hlavne na dosiahnutie rozostreného pozadia. Jednoducho povedané, čím menšia hĺbka, tým viac snímke rozostrené. Dôjde tak k úžasnému oddelenie hlavného predmetu od pozadia. V praxi sa toto dá využiť u už spomínaného portrétu, makrá a detailu. V prípade fotografovania ľudí, či už rodinných príslušníkov, kamarátov, modelov či modeliek, chceme dosiahnuť práve čo najmenší hĺbky ostrosti. K tomu nám pomôže nastavenie clonového čísla.

Dôležité je však vlastniť fotoaparát alebo digitálnu zrkadlovku s možnosťou prepnutia na manuálny režim, ktorý je vždy označený písmenkom M. Oproti automatickému režimu, ktorým disponujú všetky prístroje, od tzv. "Mydlových škatuliek" až po profesionálne zrkadlovky, nám manuálny režim umožní nastaviť všetky parametre , podľa našej potreby, vrátane clonového čísla. Číslo udáva hodnotu hĺbky ostrosti. Na displeji ho nájdeme väčšinou na hlavnej obrazovke, kde je označené napríklad F5.6. Práve toto značí aktuálne nastavenú ostrosť. Čím väčšie číslo nastavíme, tým bude väčšia hĺbka a teda aj viac ostrého priestoru na výslednom snímku a naopak (menšie číslo, menšia hĺbka). Podobne je možné použiť aj pri snímaní makrofotografií a detailov. Lenže toto má aj svoje úskalia. Clonové číslo a teda hĺbku ostrosti si nemôžeme nastaviť "ako sa nám zapáči". Závisí na danom objektívu fotoaparátu. Ten má na svojom povrchu "vytlačenou" hodnotu, udávajúce minimálne nastaviteľné clonové číslo. Napríklad 4.5 - 5.6, čo značí, že na najširšom ohnisku, ktorý objektív poskytuje môžeme nastaviť najnižšie číslo clony 4.5. Pri zoomovaní sa potom clona zvyšuje a na najdlhšom ohnisku už možno nastaviť najmenej 5.6.

Existujú však aj objektívy, ktoré majú hodnotu po celej dĺžke ohniska konštantná. Hĺbku ostrosti teda používame pre rozostrenie, hlavne pozadia, ktoré, keby sme nechali ostré, tak nemusí vždy pôsobiť najlepšie. Prestavte si, že fotíte jarné kvety stromov. V tomto prípade bude určite vyzerať lepšie, keď nastavíme malé clonové číslo. Hodnoty sa môžu pohybovať napríklad okolo 2.8 alebo 4. Pozadie sa tak zotrú a vynikne kvet, ktorý má byť na fotografiu dominantou. Na priloženej fotografii vľavo môžeme vidieť použitie malej hĺbky ostrosti, čo robí snímku zaujímavejšie. Naopak vpravo je hĺbka väčšia, čo už moc dobre nepôsobí.