Základy fotografovania kompozície a expozície

Každý, kto sa niekedy aspoň trochu zaujímal o fotografiu, iste zbadal termíny, ktoré sú alfou a omegou fotografovanie. Jedná sa o kompozíciu a expozíciu, ktorá nám zabezpečí, aby sme dokázali vytvoriť krásne a zaujímavé zábery.

Ako prvé sa pozrieme na kompozíciu. Kompozícia je veľmi zjednodušene povedané rozloženie obrazu a umiestnenie hlavného predmetu do fotografovanej scény. Ide o to, aby sme dokázali vnímať oblasť, v ktorej chceme fotiť a správne do nej umiestniť náš hlavný objekt, to znamená, či sa bude nachádzať na ľavej alebo pravej strane, či úplne inde. Pre docielenie ešte lepšieho záberu sa zoznámime s ďalším pojmom, a to "zlatým rezom." Zlatý rez vznikne umiestnením fotografovaného záberu (predmetu), tak aby sa nenachádzal uprostred scény, ale v priesečníku vodorovných a zvislých osí alebo aspoň blízko nich. Túto situáciu používame z dôvodu, že stredová kompozícia (predmet umiestnený uprostred snímky) nemusí a taky vo väčšine prípadov nevyzerá dobre. Dookola objektu je potom zbytočne veľa prázdneho miesta. Snažíme sa ho umiestniť do strán a na zvyšok "vtlačiť" niečo zaujímavé čo bude pôsobiť zaujímavým dojmom.

Pre lepšiu názornosť a pochopenie si to ukážeme na obrázku. Vytvoríme si tu tzv. Mriežku, do ktorej potom umiestnime zlaté rezy. Tie sú na fotografiu stvárnené červenými kružnicami na průsečíkách os. Umiestnením zábere do týchto miest, tak docielime zlatého rezu, ktorý je pre vznik zaujímavých nálad fotografií dôležitý.

Ďalším nemenej dôležitým pojmom, o ktorom si povieme je expozícia. Tá priamo súvisí s predchádzajúcou problematikou. Expozícia je nastavenie fotoaparátu, teda výsledný vznik snímky, či ak bude podexponovaná (tmavý) alebo preexponovaný (presvetlený), apod. Musíme však vedieť a poznať aj niekoľko parametrov, bez ktorých nastavovania sa nezaobídeme. Sú nimi čas, clona a ISO. Prácu si môžeme zjednodušiť zapnutím automatického režimu. Ten nastaví všetko za nás a my len stlačíme spúšť a je všetko hotové. V tomto prípade je však možnosť, že snímka nebude vôbec vyzerať tak, ako sme si predstavovali. Riešením je prepnúť sa do režimu manuálneho, naučiť sa ovládať prístroj a mať celú scénu pod kontrolou. Teraz si povieme o jednotlivých parametroch, čo znamenajú a ako fungujú.

Začneme časom. Čas ovplyvňuje dĺžku expozície a svetlosť snímky. Vo väčšine prípadov sa nastavuje pod jednu sekundu. Na displeji nášho prístroja ho spoznáme napríklad označením 1/100. Jednička značí sekundu. Po vydelení zlomku 1: 100 získame hodnotu 0,01. To znamená, že čas, na ktorý práve fotíme je 0,01 sekundy, čo je relatívne krátky čas na udržanie prístroja v ruke. Avšak to nie je všetko. Dôležité je vedieť, že číslo 100 je možné meniť, zvyšovať alebo znižovať. Takže ak pôjdeme s nastavovaním vyššie, napríklad na 1/200, 1/500 alebo 1/1000, vyjdú nám menšie a menšie čísla, čím aj kratší čas a vo výsledku i tmavšie fotografie. Funguje to aj naopak. Nižšia hodnota (1/80, 1/50, ...) je dlhší čas a svetlejšie snímku. Je však podstatné, aby sme nemali fotku rozmazanú. Tým pádom by sme nemali nastavovať dlhší čas než prevrátenú hodnotu ohniskovej vzdialenosti na objektíve, na ktorú práve fotíme. Napríklad, fotíme ak na ohnisko 50mm, nemali by sme ísť na dlhší čas než 1/50, inak už bude nutné použiť statív či inú pomôcku.

Ďalej je potrebné nastavovať clonu. Clona predstavuje hĺbku ostrosti, ktorú sme sa už zaoberali v jednom z predchádzajúcich článkov "Ako vytvoriť správnu hĺbku ostrosti". Takže v skratke. Ide o to, koľko priestoru na snímke budeme mať ostrého a koľko nie. Nižšia clonové číslo, nižšia hĺbka ostrosti a tým menej ostrého v scéne. Naopak vyššia clona, ​​viac ostrosti. Toto číslo závisí na použitom objektíve. Niektoré poskytujú minimálne clonu f4, dokonca aj f2,8 alebo F1,4.

Posledným z radu dôležitých pojmov je ISO. To nám predstavuje svetlosť a kvalitu snímky. Jeho hodnotu možno nastaviť na väčšine prípadov od 100 až do 25 000. Ak máme nastavenú hodnotu 100, snímku bude najkvalitnejšie. So zvyšujúcim sa ISO (200, 400, 800, 1600, ...) dochádza k zosvetlenie celej fotografie, ale aj k zhoršeniu kvality vplyvom vzniku tzv. Digitálneho šumu. V dnešnej dobe hlavne u zrkadloviek poloprofesionálnych a profesionálnych je možnosť nastavovať ISO do vyšších hodnôt. Prístroje zvládnu aj ISO 2000 relatívne bez šumu a straty kvality.

Popravde zásady a pomôcky, ktoré pri fotografovaní existujú, nie je až tak dokonale nutné dodržiavať. Jedná sa o tipy, kedy máte väčšiu možnosť a istotu docieliť zaujímavejších snímok a väčšina fotografov sa nimi riadi. To však nie je pravidlo a v niektorých prípadoch možno zaujímavú fotografiu je možné vytvoriť aj pri porušení pravidiel. Záleží na danej situácii a uhla pohľadu

Autor: Michal Vitvera